Marketing je mrtev, ať žije marketing

Audio verze

podcasts_iconPodcast na iTunes

Dostáváme se do zajímavé etapy vývoje marketingové komunikace. Marketing je mrtev, ať žije marketing. Tak zní název tohoto článku a také fáze v evoluci marketingové komunikace, jak ji v současné době vnímám.

Existují totiž dva velké světy. Ty dva velké světy proti sobě stojí, navzájem se inspirují, kopírují od sebe, přitom každý z těch světů je úplně jiný. Mluvím o marketingu pro velké firmy, velké společnosti a korporace a marketingu pro malé firmy, podnikatele, střední firmy a živnostníky. Tyhle dva světy od sebe často kopírují. Především ty malé firmy se dívají na ty velké a někdy vědomě, někdy spíše nevědomě přebírají techniky, postupy a způsoby, jak dělají marketing a reklamu právě ti velcí.

Bohužel pro ty malé je to tak trošku cesta do pekel. Oni totiž nemají marketingové oddělení, nemají ani rozpočty, které mají velké firmy, nemají všechno to pozadí a možnosti, které umožňují dělat tzv. neefektivní marketing ve velkém stylu.

A proto je velké neštěstí, když vidím malé firmy a podnikatele, jak si kupují billboardy, jak investují do tradičních reklamních ploch, jak kupují na internetu bannery a dělají ty věci, které samozřejmě kolem sebe vidí. A není se čemu divit, protože dnes a denně to vidí ve městě, v televizi, na internetu a snaží se jenom napodobovat to, co kolem sebe vnímají.

Je však třeba pochopit, jak funguje evoluce marketingu, a pochopit velký rozdíl mezi těmito dvěma světy. Velké firmy si tak trošku žijí svůj vlastní život. Ale my menší se potřebujeme chytře zorientovat v tom, jak funguje byznys, jak funguje marketing, jak funguje psychologie prodeje.

A tak vnímám evoluci v tom smyslu, že je důležité, abychom opustili ten starý způsob. Starý způsob je, že jste křičeli do světa: hej, kupte si moje věci. Dnešní marketing funguje jinak. Je potřeba přidat mezi naši snahu získávat návštěvnost, v našem případě na internetu, a prodávat některé mezikroky.

Souhlasný marketing

Jen získávat návštěvnost a okamžitě prodávat už není platný způsob prodeje na internetu. Potřebujete mezi tyhle dvě věci vložit něco, čemu se říká souhlas. Seth Godin tohle nazývá souhlasným marketingem. Naprosto souhlasím. Pokud totiž budete jenom plošně šířit mezi vaše potenciální zákazníky vaši informaci, bude to drahé, nedoplatíte se a na konci nevyjdete v černých číslech.

Je důležité, abyste z těch všech klientů tam venku vybrali přesně ty, které váš byznys zajímá. Potřebujete udělat to, aby lidé zvedli ruku a přihlásili se a řekli: ano, vy mě zajímáte, od vás chci informaci, řekněte mi víc, s vámi chci spolupracovat. To je ten souhlas, který potřebujete jako firma získat. Souhlas znamená jinak řečeno to, že budujete databázi kontaktů. Budovat databázi kontaktů znamená získávat souhlas od vašich potenciálních klientů, abyste s nimi mohli komunikovat.

A tak pokud vložíte dovnitř mezi tyhle dvě věci, získávat návštěvnost a prodávat, vaši schopnost budovat databázi e-mailů, budovat souhlasnou databázi, se kterou můžete následně komunikovat, získáváte obrovskou výhodu. Výhodu budovat důvěru a budovat vztah.

Budování vztahu a důvěry s klientem

Jako chytrý podnikatel totiž víte, že prodat můžete jenom ve chvíli, kdy máte dostatečnou důvěru a dostatečný vztah s vaším klientem. A to se neděje při první schůzce, první informaci, prvním setkání. Statistiky říkají, že se to děje u pátého, sedmého kontaktu, a tak potřebujete zůstat ve spojení, potřebujete se připomínat a na to potřebujete souhlas, na to potřebujete databázi vašich potenciálních kontaktů, abyste s nimi mohli komunikovat dál a dál.

Opusťte tedy ten starý marketing velkých firem. Opusťte přístup, který vypadá líbivě a lákavě, ale buduje spíše značku a povědomí o značce, než že by vám přinášel peníze do vaší banky. Vy totiž jako menší a střední podnikatelé potřebujete vydělávat peníze, potřebujete prodávat. Vaším úkolem není budovat světovou značku, která bude mít hodnotu miliardu dolarů. Pro vás je mnohem důležitější získat klienta, který přijde do vaší prodejny nebo na vaše stránky a tam si něco koupí. A to je rozdíl mezi marketingem staré a nové generace.

Marketing nové generace podnikatelů

Marketing nové generace vede k tomu, aby vedl maximálně k prodeji, abyste vedli váš kontakt cestou zákazníka ideálně k tomu, že se o vás na jedné straně dozví a chytře si ho provedete tak, aby na druhé straně od vás koupil. Nejde tak o brand a o značku, ale jde o to, abyste dodali dobrou službu a užitek vašemu klientovi a tím vydělali peníze.

Pokud totiž jenom násilím budete kupovat reklamní prostor a komunikovat, prodávat skrz tradiční kanály, možná je to důvod, proč utrácíte mnohem více peněz, než byste museli.

Věnujte myšlenku této evoluci v marketingu, v online komunikaci a zeptejte se sami sebe, zda byste se nemohli s touto evolucí posunout dál, možná k výsledkům, které i ve vaší firmě čekáte.

David Kirš

David Kirš žije v Brně s Alicí, je táta Klárky, (info)podnikatel, lektor, zakladatel SmartEmailingu a Firmy 2.0, tvůrce online programů Miliónové impérium a EmailAcademy a je mentorem ve výcviku Cesta pravého muže. Zvedl v Čechách a na Slovensku vlnu info-podnikání, je vášnivým propagátorem poctivého email marketingu a info-marketingu a dnes učí novou generaci podnikatelů, jak si (nejen) díky internetu zjednodušit život.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *